torsdag 27. september 2012

Kryssordmesterskap

Da jeg som 14-åring startet min karriere som kryssordforfatter, var det Claus Ths. Petersen som var mitt forbilde og min mentor. Petersen var ukebladet Hjemmets faste kryssordleverandør fra 60-tallet til sin bortgang i 1982.
Claus Ths. Petersen var også hjernen bak Norgesmesterskapet i kryssord, som første gang ble arrangert i ukebladet Hjemmet i 1969. Mesterskapet ble en suksess for bladet, og tusenvis av løsere deltok hvert år. Det ble presentert fem innledende runder i bladet, og oppgavene hadde stigende vanskelighetsgrad.
Alle som hadde riktig løsning på de fem oppgavene i bladet, gikk så videre til finalerunden. Finaleoppgavene fikk løserne tilsendt i posten, og oppgavenes vanskelighetsgrad var naturlig nok svært høy. I flere mesterskap var det antall riktig løste ord som avgjorde hvem som gikk av med tittelen som årets norgesmester i kryssord.
Ved Claus Ths. Petersens bortgang i 1982 overtok jeg stafettpinnen etter min gode venn og veileder. Jeg fikk umiddelbart oppdraget med å dra i land NM i kryssord, og det var en spennende utfordring for en ung mann. Jeg hadde allerede litt erfaring med å arrangere kryssordmesterskap i avisen Nordlands Framtid i Bodø, og kombinert med pågangsmot og iherdig innsats ble mitt første NM i kryssord gjennomført med glans.
Jeg fikk også gleden av å avvikle mesterskapet Kongen, som kryssordmagasinet Hjemmet Kryss arrangerte i flere år.
Jeg har erfart at nivået blant norske kryssordløsere er imponerende høyt, og det må sies at også i denne sportsgrenen har utøvernes ferdigheter steget med årene. Ved Internetts fremvekst har løserne fått tilgang til databaser og søkemuligheter, og det har gjort det enda mer utfordrende å lage mesterskapskryssord.
I USA har mesterskapet American Crossword Puzzle Tournament vært avholdt siden 1978. Her møtes deltagerne til dyst en hel helg, og mesterskapet avsluttes med en finalerunde som består av å løse et svært vanskelig kryssord på 15 × 15 ruter på et stort rutenett i turneringsrommet. Løsernes nøyaktighet og hastighet settes på prøve, og færrest gale ord og best tid avgjør hvem som går av med seieren.
Hvis du ønsker å ta en titt på 2012-finalen i American Crossword Puzzle Tournament, kan du klikke her:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=bQ2nwdIcZRU

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar